info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.

Koopwijzer

Koopwijzer


Vroeg of laat komt iedereen, die met fotografie bezig is aan zijn grenzen van creativiteit en wil gaan werken met filters, maar dan loop je tegen zo’n grote diversiteit van filters aan, dat je niet meer weet welke je zou moeten kiezen of welke je nodig hebt. Je hebt ND(grijsfilters), GND(grijsverloopfilters) en variabele ND filters, maar hoe licht of hoe donker moeten deze zijn?
In deze koopwijzer gaan we je helpen om de juiste keuze te kunnen bepalen.

Om te beginnen ND = neutrale dichtheid oftewel grijsfilters met vaste f-stop. Elk ND filter vermindert het licht wat de sensor van je camera bereikt. De sterkte wordt weergegeven met een getal van f-stops. Hoe hoger het getal, hoe minder licht er doorgelaten wordt naar de sensor.
 


3 – stops of ND8
Een 3-stop ND8 filter is geschikt voor bv bruiloften, portretfotografen en videografen, maar ook zeer nuttig voor landschappen, waar geen lange sluitertijden nodig zijn. Bij het fotograferen van bruiloften, portretten of filmen, waar je een kleine scherptediepte combineert met een lage ISO, dan krijg je de mooiste foto’s. In een helder verlichte omgeving, zal de 3-stop ND8 filter je de gelegenheid bieden om met wijd open diafragma f/2.8-4 te fotograferen, met behoud van ISO 100-200 met een snelle sluitertijd, om beweging te bevriezen.
Landschapsfotografen zien het 3-stop filter vaak over het hoofd, maar deze kan toch zeer nuttig zijn rond zonsopgang en zonsondergang, waar je geen lange sluitertijden wil, om de wolken partijen vast te leggen en meer impact op je foto te creëren. Een 10-stop filter is vaak niet geschikt voor zonsopgang en zonsondergang, omdat het vaak verder gaat dan het ideale belichtingsbereik en kan resulteren in sluitertijden, die de zonsopgang of zonsondergang overschrijden, waardoor je vage wolken krijgt en de zon net uit de ideale positie is.   
                                                                                      
 
6 – stops of ND64
Het 6-stop ND64 filter is de een na beste vriend van de landschapsfotograaf, direct na zijn onlosmakelijke statief. Dit filter is het meest gebruikte en veelzijdigste vaste ND filter, ideaal voor iedereen die met lange sluitertijden zonsopgang, zonsondergang, watervallen en bewegend water wil fotograferen. Wanneer een landschapsfotograaf beperkt is in het meenemen van uitrusting, zal dit filter toch altijd meegaan in zijn tas. Het filter creëert het dromerige, wazige effect op het stromende water en de jagende wolken. Het wordt ook vaak gebruikt in stedelijke omgevingen, waar je menselijke aanwezigheid wilt verminderen in je compositie.
Wanneer je voornamelijk landschappen fotografeert, dan wordt het ND64 filter zeer sterk aanbevolen. Iedereen die op zoek is naar kust-, stedelijke omgevingen en abstracte foto’s, die kan beter kiezen voor een 10-stop filter. Echter het is ook te overwegen om met een 6-stop filter bij een lage ISO van 50-100 te fotograferen, of een3-stop en een 6-stop tezamen te gebruiken voor een grotere veelzijdigheid.


 
10 – stops of ND1000
Het 10-stop ND1000 filter is een must voor iedereen, die overweegt om met lange sluitertijden langs de kust, abstracte zwart wit, of in stedelijke gebieden met lange sluitertijden te gaan fotograferen, vooral in heldere lichtomstandigheden.
Met een 10-stop ND filter kom je uit op belichtingstijden, die vaak het maximum, van meestal 30-60 seconden wat een camera standaard aan kan, overschreid. Dit betekent dat je met behulp van de Bulb stand of met een externe afstandsbediening je sluitertijden moet instellen, omdat je meestal in enkele minuten werkt en niet meer met seconden. Door deze lange sluitertijden kun je dramatische resultaten bereiken, als de compositie en de techniek goed worden uitgevoerd.
Samengevat, het 10-stop ND filter is niet geschikt voor zonsopkomst en zonsondergang en is vaak niet de primaire keuze voor landschapsfotografen, die in beboste en bergachtige gebieden werkzaam zijn. Vaker is het de keuze voor fotografen, die aan de kust werken en de sluitertijden aanzienlijk willen verlengen en schone, minimalistische composities willen vastleggen.



16 – stop ND64000
Het 16-stop ND64000 filter kan worden beschouwd, als een specialistisch filter, dit wordt bijna uitsluitend gebruikt door landschapsfotografen, die hele lange sluitertijden willen gebruiken, om etherische filmachtige beelden te creëren.
Een 16-stop ND filter wordt bijna uitsluitend gebruikt in kust- of stedelijke omgevingen, om met zeer lange sluitertijden van minutenlang te fotograferen. Op deze manier van fotograferen heb je ook nog gradiëntfilters (grijsverloopfilters) nodig om de balans van het licht over de compositie te regelen. De keuze voor dit filter vereist vaak meer vaardigheden met de camera, met een verhoogd gebruik van nabewerking met programma’s zoals Photoshop om belichtingen te mengen en te stapelen.
Soms kan men met deze manier van fotograferen veel last krijgen van kleurzweem. Vooral goedkopere hars-ND filters kunnen de kleurbalans heel nadelig beïnvloeden met kleurzweem over de foto.  Kase Wolverine glas filters veroorzaken nauwelijks kleurzweem en zijn daardoor heel aangenaam om mee te werken en het betekent ook een besparing van tijd in de nabewerking, bij het niet hoeven fixen van kleurzwemen. Om deze reden zou je de 16-stop ND filter moeten gebruiken, want hier kun je met een gerust hart op vertrouwen.

Variabele Dichtheid of ND Filter
Variabele dichtheid filters (VDF) hebben vaak slechte kritieken of worden vaak, als introductie gebruikt op filters en fotograferen met lange sluitertijden, maar deze filters krijgen vaak veel kritiek om de verkeerde reden.
Een filter met variabele dichtheid maakt gebruik van twee roterende polariserende lagen glas, om het licht, dat naar de sensor gaat te verminderen en vanwege deze variabele lagen hebben sommige filters nog een achter laag. Kruispolarisatie (een grote X over de foto) en vignettering rond de hoeken, terwijl je het filter draait, om polarisatie te verhogen en het licht dat de sensor raakt te verminderen, zal altijd gebeuren op een variabele dichtheid filter. Ongeacht het merk of het prijskaartje, dat eraan hangt, maar sommige filters zijn verder ontwikkelt en hebben hier minder last van. Met het toevoegen van stopmeters, om te voorkomen, dat de gebruiker het filter boven de minimum- of maximuminstellingen draait en de dichtheid waarin de filters werken, vermindert. Bijvoorbeeld; 2-8 stops, ipv 1-10 stops.
Bovendien is het gepolariseerde glas van een variabele dichtheid filter anders dan van een traditionele CPL-filter, die wordt gebruikt om verblinding en schittering te verminderen of kleuren in de lucht en het landschap te verzadigen. Dus als je een polarisering effect wilt bereiken, dan heb je een CPL nodig.
Een filter met variabele dichtheid is het meest geschikt voor videografen, hierdoor kan de gebruiker het filter snel draaien zonder dat hij vaste f-stop-filters hoeft te verwisselen, waardoor het sneller en gemakkelijker wordt om continu door te gaan met filmen zonder de beelden te stoppen, en ondertussen bereikt je nog steeds een kleine scherptediepte en behoud een constante sluitertijd voor video bij fel licht.
Voor fotografen kunnen sommige bovenstaande voordelen nuttig zijn, bij bruiloft en portretfotografie, om zo snel mogelijk een aanpassing te maken op het filter, dat op de voorkant van je lens zit geschroefd. Zonder dat je tijd verliest en een belangrijk shot mist. Echter, magnetische cirkelvormige filters zijn misschien een betere oplossing voor fotografen in deze categorie.
Wat landschapsfotografen betreft, kunnen degenen die lange belichtingen willen vastleggen, zonsopgang of zonsondergang een filter met variabele dichtheid gebruiken, maar er kunnen aanvullende methoden nodig zijn, om de impact van de kruispolarisatie te verminderen door middel van belichtingsmenging en het creëren van composieten, waarvoor kennis van nabewerking vereist is.
De variabele dichtheid filter kan voordeel opleveren voor degenen die op zoek zijn om snel te schieten, in veranderende lichtomstandigheden en op zoek zijn naar gemak en het niet hoeven meenemen van verschillende filters.



Gradueel filter of GND
GND-filters hebben een gradatie (gradiënt, oftewel een grijsverloop), die varieert in sterkte en dichtheid over het oppervlak van het glas filter. De filters zijn vaak voor de helft ND filter en de andere helft is helder, de overgang wordt aangeduid als zachte rand(soft), gemiddelde rand(medium), of harde rand(hard). Ook zijn er filters, die voor de helft ND zijn, maar toch aan de bovenzijde weer lichter worden, Reverse GND filter, of alleen in het midden een ND strook hebben, Center GND filter.
Een zachte rand S-GND filter is het meest geschikt voor bergachtige, bosrijke of stedelijke omgeveingen, waarvan de horizon geen vlakke rechte overgang heeft. De zachte rand van het GND-filter geeft een zachte overvloeiing in het verloop van licht naar donker.
Een medium rand M-GND filter kan ook gebruikt worden in soortgelijke gebieden als bij de S-GND, maar voorzichtigheid is geboden, want je moet oppassen voor harde lijnen die over bomen of gebouwen kunnen ontstaan.
Een harde rand H-GND filter is het beste te gebruiken in open gebieden, waarop er niets aan de horizon staat, zoals kustlijnen en open vlaktes. Hier is de overgang van licht naar donker duidelijk en recht en kan het geen kwaad om een harde overgang te gebruiken. Het heeft zelfs de voorkeur.
Het omgekeerde R-GND filter en het cetrum C-GND filter zijn het meest geschikt, om te gebruiken tijdens het fotograferen van de zonsondergang en de zonsopkomst. Omdat het donkerste gebied van het filter zich in het midden bevindt kun je toch de kleuren in de lucht vastleggen met behoud van een goed belichte voorgrond.
Alle gegradueerde filters komen in verschillende dichtheden voor, maar hebben niet dezelfde diepte, als filters met een vaste of variabele dichtheid. De filters hebben ook de GND0.6 is 2-stops, GND0.9 is 3-stops en GND1.2 is 4-stops dichtheden. Afhankelijk van wat wenselijk is voor de opname, die je wil gaan maken kun je variëren tussen de dichtheden. Heldere luchten vereisen een sterkere dichtheid, om hemel en voorgrond in evenwicht te brengen. Bijvoorbeeld een zonsondergang aan de kust vereist een 3 stop of zelfs een 4 stop filter met een medium/harde rand of een omgekeerd GND filter, maar wanneer er bomen en bossen aan de horizon zijn, dan kan een zacht 2 stop filter al genoeg zijn, om het gewenste evenwicht te bereiken.



CPL filter, oftewel polarisatiefilter
Wat dit filter doet is het selectief filteren van licht, het laat alleen licht in één lichtrichting door; het fungeert al het ware als een heel fijn netwerk. Verstrooid licht (of ‘ongepolariseerd licht’) wordt tegengehouden en alleen gepolariseerd licht wordt doorgelaten. 
Het effect van het polarisatiefilter op wateroppervlakken, als het zonlicht via een wateroppervlak wordt gereflecteerd, wordt het door het water verstrooid en wordt niet door het filter doorgelaten. Het licht wat echter door het wateroppervlak heen is gegaan en vanaf de bodem terugkomt is wel gepolariseerd en wordt wel doorgelaten. Wat je dan ziet is ineens niet de spiegeling in het water, maar je kunt nu door het wateroppervlak heen kijken naar de bodem. Het maximale effect voor wateroppervlakken bereik je met een hoek van de camera ten opzichte van het wateroppervlak van 45º.
Dit werkt zo op alle natte oppervlakken, ook bijvoorbeeld op bedauwde bladeren. In plaats dat je nu het grijsachtige lichtreflectie laagje dauw ziet kijk je ineens door het dauwlaagje heen en zie je de ware kleuren van de bladeren.
De blauwe lucht is ook ongepolariseerd licht. Ook die kun je met het polarisatiefilter filteren zodat de blauwe lucht diep donkerblauw wordt. Met de witte wolken gebeurt echter niets, zodat het contrast tussen blauw en wolk nog sterker wordt, een typische Hollandse wolkenlucht. Wel is het effect op de blauwe lucht niet altijd gelijk. Het maximale effect bereik je wanneer je 90º ten opzichte van de zon fotografeert, met de zon mee is het effect matig, tegen de zon in nauwelijks. Is het lastig om in te schatten waar nu 90º is? Kijk dan naar je schaduw en fotografeer er haaks op!



Neutral Night filter
Het Kase Wolverine Neutral Night, lichtvervuilingsfilter is een filter, dat wordt gebruikt om de impact van kunstlicht bij het fotograferen  's nachts te verminderen. In de buurt van bewoning is er meestal lichtvervuiling te zien, dat een lelijk geel kunstlicht in de lucht doet ontstaan. Het Neutral Night filter geeft een natuurlijke kleur aan de nachtelijke hemel, waardoor een scherper en duidelijker beeld van de sterren ontstaat. Het filter is gemaakt van hoogwaardig Wolverine glass, dit zorgt ervoor, dat het filter bijna onverwoestbaar is.



Vierkant of rond
Afhankelijk van je eigen behoeften kun je kiezen tussen vierkante of ronde filters, wat voor de een omslachtig is kan voor de ander een voordeel zijn. We gaan eerst de vierkante/rechthoekige/square filters eens bekijken.

Vierkante filters zijn het meest geschikt voor landschapsfotografen, die veel werken met lange sluitertijden. De voordelen van bijvoorbeeld een K100-K9, de K150P en de K75 zijn, dat je naar behoefte filters in de houder kunt schuiven, om balans in de belichting te krijgen. Met behulp van vaste ND filters en GND filters, die je ook nog in hoogte kan verschuiven, om de juiste positie van de overgang te bepalen, waardoor je heel nauwkeurig kunt werken en je het licht beter onder controle hebt.
De zwakke punten van de vierkante filters zijn het gewicht en de omvang, in vergelijking met ronde filters. Het investeren in een vierkant systeem kan duur zijn, als je pas begint met filter gebruik. Dan heb je naast het standaard schuifsysteem, ook het Kase Armour 100 magnetisch filtersysteem, dit werkt stukken handiger, want je kunt gebruik maken van ronde ND filters, die in je houder passen en aan de voorzijde kun je zonder veel moeite zo je GND filters met magnetisch frame op de houder klikken.

Ronde filters zijn lichter en compacter, waardoor ze geweldig goed scoren bij reisfotografen en mensen, die niet veel gewicht en volume mee willen nemen. Ze zijn ook sneller te verwisselen, vooral de Kase Wolverine Magnetic Circular Filters.
De ronde GND filters zijn een stuk minder flexibel in gebruik, omdat ze niet omhoog of omlaag geschoven kunnen worden, zoals de vierkante filters, maar ook hier heeft Kase een oplossing voor bedacht; een houder om ronde GND filters te verschuiven.
Met ronde filters zou je eerder een vignettering probleem kunnen krijgen, vooral als je gaat stapelen.
Kase heeft nu ook het Revolution magnetisch circulaire filter systeem, met handige gekleurde ringen, om ze snel te herkennen tevens bevat deze serie een inlaid ring, die in de schroefdraad van de lens valt, waardoor je de filters dichter op je lens plaatst en je dus minder last van vignettering zal hebben. Het advies voor grote groothoek lenzen is om hiervoor een grotere filtermaat te pakken dan je lens diameter. Bijvoorbeeld op een lens van 72 mm met een adapter ring 72-77mm; filters gebruiken van 77 mm.

Clip-in en Rear mount
Naast al de filters die je aan de buitenkant op je lens plaatst heeft Kase het Clip-in systeem, voor bepaalde systeem camera's, waarbij je een filter op de sensor van je camera klikt. Het grote voordeel is, dat dit ook bescherming aan je sensor geeft, als je lenzen wisselt, want je hoeft het filter niet te verwijderen.
Rear filter is een nieuw aan de achterzijde van de lens gemonteerd filter, dat klein van formaat en draagbaar is en heeft een neutrale dichtheid  om 100% lichtlekkage te voorkomen. De rear filters hebben dezelfde eigenschappen als de gewone square en circulaire ND filters van Kase. Ze zijn zeer handig om mee te nemen en nemen aanzienlijk minder ruimte in de fototas in, dan een houder en squarefilters.



Hoe weet je nu, welk filter het beste voor je is?

Deze keuze wordt bepaald door het onderwerp, wat je vast wil gaan leggen, maar dit kan ook per locatie en tijdstip van de dag anders zijn. De hoeveelheid licht is altijd anders en daar moet je dus controle over gaan krijgen. Wij kunnen je wel een eind op weg helpen, om je keuze te bepalen.

Op onze website vind je nog een handige pagina; “Productoverzicht” waarop je precies kunt zien, wat bij welk systeem hoort en wat bij elkaar past.
Speciaal voor starters zijn er de Entry kits, waar je alles wat je in de basis nodig hebt kunt vinden. Van de houder, de ringen, een tas, het CPL, een ND filter en een soms ook een GND filter.Wat ook nog heel belangrijk is welke camera heb je en welke lenzen, want het moet wel passend zijn.
Het K75 systeem is speciaal gemaakt voor de kleinere systeem camera met verwisselbare lenzen tot een diameter van 67mm, om alles lekker compact te houden. De filters hiervoor zijn 75mm x 100mm en maar 1.1mm dik.
Het Kase K100 systeem is voor de grotere spiegelreflexcamera gemaakt, waar grotere lenzen op gaan tot een diameter van 86mm en de filters  de maat 100mm x 100/150mm hebben, ze zijn verkrijgbaar in 2mm en 1.1mm dikte.
Het Armour 100 magnetisch systeem, waarmee het mogelijk is om alle square filters van het K100 systeem te voorzien van een magnetisch frame om ze zo op de magnetische Armour houder te kunnen plaatsen, dit systeem kan gebruik worden op lenzen tot 95mm.
Het Kase K150 systeem is geschikt voor een aantal speciale grote groothoek lenzen van bepaalde camera merken.


Welk filter is het beste voor een landschapsfotograaf?
Het 6-stop ND64 filter en het 3-stop S-GND0.9 filter zijn de meest veelzijdige en nuttige filters in de tas van de landschapsfotograaf. Met het 6 stop filter kun je de sluitertijd tot 2 minuten verlengen en met het 3 stop GND filter kun je daarnaast het verschil in belichting van de voor en achtergrond, het land en de lucht in balans brengen.

Wil je gaan experimenteren met lange sluitertijden?
Het 10-stop ND1000 filter geeft je de beste resultaten, bijvoorbeeld kusten met beukende golven, verander je hiermee in rustige gladde, vlakke zeeën en stedelijke gebieden met veel mensen massa’s, verander je zo in rustige plekjes. Je kunt nog overwegen om eventueel een GND filter toe te voegen, om een betere balans te krijgen in de lucht en de voorgrond. Vaak is dit een kwestie van uit proberen en experimenteren. Het leid vaak tot verassende resultaten.


Zoek je een filter om te gebruiken bij film opnames?
Een variabel dichtheidsfilter of een kleine stop vast ND filter heeft hierbij de voorkeur. Het variabele dichtheid filter geeft je de mogelijkheid om tijdens het filmen de dichtheid te wijzigen, zonder van filter te wisselen en te moeten stoppen met filmen, ondertussen kun je met een vaste sluitertijd, lage ISO en kleine scherpte diepte toch je lichtomstandigheden aanpassen.
Voor de meer professionele filmer heeft Kase het MovieMate MatteBox filtersysteem ontworpen.
De MovieMate magnetic MatteBox is speciaal ontwikkelt voor de videograaf. De speciale magnetische houder, waarin zowel ronde als vierkante MovieMate bioscoopfilters zijn te gebruiken is gemakkelijk en flexibel te plaatsen op een 95mm cinema objectief, maar kan door 4 stuks bijgeleverde adapter ringen ook geplaatst worden op een lens met een kleinere diameter.
De voorkant van de houder heeft een MatteBox met een handige beschermkap, die tevens kan dienen, om licht inval van bovenaf te voorkomen. 



Waarom Kase Wolverine Filters?
De Kwaliteit van onze producten. De gebruikte materialen omvatten het hoogwaardige optische glas B270, dat nagenoeg onbreekbaar is en dat is voorzien van een speciale nanocoating en vuil- en waterafstotend is. De Wolverine-serie van Kase-filters zijn professionele ultra-low colour cast glasfilters, dus zonder waarneembaar kleurzweem. Ze vallen meestal niet in stukken als je ze per ongeluk laat vallen. Het fotograferen met Kase Wolverine series geeft je veel voldoening, ongeacht de omstandigheden waarin je je bevind.

Wil je graag nog meer informatie, dan is er ook nog een mogelijkheid om bij een van onze ambassadeurs een workshop te volgen. Zij helpen je graag verder en hebben antwoord op al je vragen, omtrend het gebruik van filters en de instellingen van je camera.