Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
Dynamisch bereik en GND filters

Dynamisch bereik is een veel gehoorde kreet, maar wat bedoeld men daar precies mee? In deze blog gaan we dit goed uit leggen en aangeven waarom dat het zo belangrijk is.
Wat is dynamisch bereik?
Dynamisch bereik heeft betrekking op het contrastverschil, wat in een beeld moet worden vastgelegd en in hoevere je nog details kan registreren in de schaduwen en de hooglichten.
Er is geen enkele camera zo goed, dat hij onze eigen ogen kan overtreffen. Het accomodatievermogen, de scherpstelsnelheid, het vermogen om grote contrasten te overbruggen zijn voor onze ogen ongekend groot. Wanneer je bv in het tegenlicht kijkt, dan zie je in de witte delen nog steeds details, maar ook in de schaduwpartijen onderscheiden onze ogen nog steeds details.
Onze ogen hebben bij optimale omstandigheden een dynamisch bereik van 24 stops, en een professionele spiegelreflexcamera heeft ongeveer een dynamisch bereik van 14 stops, duidelijk minder dan onze ogen.
Het dynamisch bereik wordt dus uitgedrukt in stops.
Stops worden gebruikt om aanpassingen in de belichting te duiden, een stop is gelijk aan de verdubbeling of halvering van licht dat op je sensor komt.
Daar heb je ze weer: "de belichtings driehoek"
Sluitertijd, ga je van 1/125 sec naar 1/250 sec, dan verminder je het licht met 1 stop, ga je van 1/125 sec naar 1/60 dan vermeerder je het licht met 1 stop.
Diafragma, ga je van f/8 naar f/5.6, dan heb je 1 stop meer licht, ga je van f/8 naar f/16 dan heb je 1 stop minder licht.
ISO, ga je van 100 ISO naar 200 ISO dan heb je 1 stop meer licht, ga je van 400 ISO naar 200 ISO dan heb je 1 stop minder licht.

Om het maximale uit je camera te halen is een grote sensor belangrijk, in de regel geldt hoe groter de sensor, hoe ruimer het dynamisch bereik.
Hoe meer oppervlak, hoe groter de pixels en hoe meer licht er op de individuele pixels valt en dus hoe groter het dynamische bereik. Dit betekent dat Fullframe sensoren vaak een groter dynamisch bereik hebben dan APS-C sensoren en Micro-Four thirds (MFT).
Een andere factor is het aantal bits kleur dat een sensor opslaat. Een sensor met 8 bits kleur heeft dus een minder groot dynamisch bereik dan een sensor die kleur opslaat in 24 bits.
We weten allemaal, dat de ISO-waarde bepaalt hoe gevoelig je sensor is voor licht, wat ook belangrijk is om te weten is dat wanneer je je ISO-waarde verhoogt je meer ruis krijgt in je afbeelding, deze ruis wordt aanzienlijk erger, als je informatie terug probeert te halen uit de schaduwen wat vervolgens je effectieve dynamische bereik verkleint.
Dus voor een zo groot mogelijk dynamisch bereik: gebruik een statief zodat je een zo laag mogelijke ISO kan gebruiken. De beste ISO-waarde is daarom de laagste NORMALE waarde. Vaak is dat dan ISO 100
Een ander middel om je dynamisch bereik zo ruim mogelijk te benutten is fotograferen in RAW , dit formaat slaat een stuk meer informatie op dan JPEG maar heeft als nadeel dat het erg grote bestanden zijn, maar ze hebben als voordeel, dat ze enorm veel ‘ruwe’ data opslaan wat weer goed is voor het dynamisch bereik. Wanneer je toch niet helemaal tevreden bent kun je vaak nog extra details zichtbaar maken in een RAW bestand, als je de beelden nabewerkt met photo software op de computer.
Het mooiste zijn toch de beelden direct uit de camera, maar dat vergt soms wel enige oefening en misschien kan het volgen van een workshop je een eind op weg helpen, om jou doel te bereiken.

Wanneer we een foto maken met grote contrasten, dan zitten we met een dillemma, of detail in de lucht of detail in de voorgrond.
Veel van de belichting kun je verbeteren, door een andere lichtmeetmethode te kiezen. Gebruik spotmeeting in plaats van matrixmeting of gebruik je belichtings compensatie op de camera. Maar hoe je ook puzzelt je camera kan dit soort grote verschillen niet aan. Een goed hulpmiddel is een invul flitser, maar dan moet je hoofdonderwerp niet verder dan 2-3 meter bij je vandaan zijn.
Wanneer we landschappen fotograferen gaat dit niet op natuurlijk, dan hebben wij een ander perfect hulpmiddel, om het dynamisch bereik van onze camera groter te maken en de belichting in evenwicht te brengen.

GND oftewel Grijsverloopfilter, Gradatiefilter
Deze filters zijn aan de bovenkant grijs transparant en halverwege verlopen ze naar de onderkant naar geheel helder glas. Je plaatst het grijsverloopfilter zo op je lens in een houder, zodat het verloop van grijs naar helder op de horizon/overgang zit, dit kan wat tijd kosten maar als deze eenmaal goed staat blokkeert deze filter het licht van de lucht waardoor je een groter dynamisch bereik creëert. Je ziet meer details in de lucht, terwijl je de voorgrond goed kunt belichten, je brengt hiermee balans in je beeldopname. Net als de ND filters hebben ze verschillende dichtheden, maar ook nog verschillende soorten overgangen.
De zachte overgang S-GND is het meest geschikt voor een horizon/overgang, die niet helemaal recht is en waar ook nog objecten in de overgang staan, zoals bomen.
Een filter met een M-GND is iets harder van verloop, maar kan ook toegepast worden op niet geheel rechte overgangen, maar pas op met gebouwen en dergelijke, dat je geen overgangsstreep gaat zien in je foto.
Het filter met de harde overgang H-GND is vooral bedoeld voor open overgangen, zoals aan het water, met een strakke rechte horizon.

Wij hopen dat deze informatie weer aan je fotografie plezier gaat bijdragen.
Wat is dynamisch bereik?
Dynamisch bereik heeft betrekking op het contrastverschil, wat in een beeld moet worden vastgelegd en in hoevere je nog details kan registreren in de schaduwen en de hooglichten.
Er is geen enkele camera zo goed, dat hij onze eigen ogen kan overtreffen. Het accomodatievermogen, de scherpstelsnelheid, het vermogen om grote contrasten te overbruggen zijn voor onze ogen ongekend groot. Wanneer je bv in het tegenlicht kijkt, dan zie je in de witte delen nog steeds details, maar ook in de schaduwpartijen onderscheiden onze ogen nog steeds details.
Onze ogen hebben bij optimale omstandigheden een dynamisch bereik van 24 stops, en een professionele spiegelreflexcamera heeft ongeveer een dynamisch bereik van 14 stops, duidelijk minder dan onze ogen.
Het dynamisch bereik wordt dus uitgedrukt in stops.
Stops worden gebruikt om aanpassingen in de belichting te duiden, een stop is gelijk aan de verdubbeling of halvering van licht dat op je sensor komt.
Daar heb je ze weer: "de belichtings driehoek"
Sluitertijd, ga je van 1/125 sec naar 1/250 sec, dan verminder je het licht met 1 stop, ga je van 1/125 sec naar 1/60 dan vermeerder je het licht met 1 stop.
Diafragma, ga je van f/8 naar f/5.6, dan heb je 1 stop meer licht, ga je van f/8 naar f/16 dan heb je 1 stop minder licht.
ISO, ga je van 100 ISO naar 200 ISO dan heb je 1 stop meer licht, ga je van 400 ISO naar 200 ISO dan heb je 1 stop minder licht.

Om het maximale uit je camera te halen is een grote sensor belangrijk, in de regel geldt hoe groter de sensor, hoe ruimer het dynamisch bereik.
Hoe meer oppervlak, hoe groter de pixels en hoe meer licht er op de individuele pixels valt en dus hoe groter het dynamische bereik. Dit betekent dat Fullframe sensoren vaak een groter dynamisch bereik hebben dan APS-C sensoren en Micro-Four thirds (MFT).
Een andere factor is het aantal bits kleur dat een sensor opslaat. Een sensor met 8 bits kleur heeft dus een minder groot dynamisch bereik dan een sensor die kleur opslaat in 24 bits.
We weten allemaal, dat de ISO-waarde bepaalt hoe gevoelig je sensor is voor licht, wat ook belangrijk is om te weten is dat wanneer je je ISO-waarde verhoogt je meer ruis krijgt in je afbeelding, deze ruis wordt aanzienlijk erger, als je informatie terug probeert te halen uit de schaduwen wat vervolgens je effectieve dynamische bereik verkleint.
Dus voor een zo groot mogelijk dynamisch bereik: gebruik een statief zodat je een zo laag mogelijke ISO kan gebruiken. De beste ISO-waarde is daarom de laagste NORMALE waarde. Vaak is dat dan ISO 100
Een ander middel om je dynamisch bereik zo ruim mogelijk te benutten is fotograferen in RAW , dit formaat slaat een stuk meer informatie op dan JPEG maar heeft als nadeel dat het erg grote bestanden zijn, maar ze hebben als voordeel, dat ze enorm veel ‘ruwe’ data opslaan wat weer goed is voor het dynamisch bereik. Wanneer je toch niet helemaal tevreden bent kun je vaak nog extra details zichtbaar maken in een RAW bestand, als je de beelden nabewerkt met photo software op de computer.
Het mooiste zijn toch de beelden direct uit de camera, maar dat vergt soms wel enige oefening en misschien kan het volgen van een workshop je een eind op weg helpen, om jou doel te bereiken.

Wanneer we een foto maken met grote contrasten, dan zitten we met een dillemma, of detail in de lucht of detail in de voorgrond.
Veel van de belichting kun je verbeteren, door een andere lichtmeetmethode te kiezen. Gebruik spotmeeting in plaats van matrixmeting of gebruik je belichtings compensatie op de camera. Maar hoe je ook puzzelt je camera kan dit soort grote verschillen niet aan. Een goed hulpmiddel is een invul flitser, maar dan moet je hoofdonderwerp niet verder dan 2-3 meter bij je vandaan zijn.
Wanneer we landschappen fotograferen gaat dit niet op natuurlijk, dan hebben wij een ander perfect hulpmiddel, om het dynamisch bereik van onze camera groter te maken en de belichting in evenwicht te brengen.

GND oftewel Grijsverloopfilter, Gradatiefilter
Deze filters zijn aan de bovenkant grijs transparant en halverwege verlopen ze naar de onderkant naar geheel helder glas. Je plaatst het grijsverloopfilter zo op je lens in een houder, zodat het verloop van grijs naar helder op de horizon/overgang zit, dit kan wat tijd kosten maar als deze eenmaal goed staat blokkeert deze filter het licht van de lucht waardoor je een groter dynamisch bereik creëert. Je ziet meer details in de lucht, terwijl je de voorgrond goed kunt belichten, je brengt hiermee balans in je beeldopname. Net als de ND filters hebben ze verschillende dichtheden, maar ook nog verschillende soorten overgangen.
De zachte overgang S-GND is het meest geschikt voor een horizon/overgang, die niet helemaal recht is en waar ook nog objecten in de overgang staan, zoals bomen.
Een filter met een M-GND is iets harder van verloop, maar kan ook toegepast worden op niet geheel rechte overgangen, maar pas op met gebouwen en dergelijke, dat je geen overgangsstreep gaat zien in je foto.
Het filter met de harde overgang H-GND is vooral bedoeld voor open overgangen, zoals aan het water, met een strakke rechte horizon.

Wij hopen dat deze informatie weer aan je fotografie plezier gaat bijdragen.
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.